Klienci są wzrokowcami i z całą pewnością sposób ekspozycji produktów na sklepowych półkach ma dla nich znaczenie. Punkty handlowe, w których widoczne są braki w asortymencie albo produkty ułożone są niechlujnie, niestety nie mają zbyt wielu stałych klientów.
Ostateczni odbiorcy zwracają uwagę na estetykę, mają coraz większe wymagania. Produkty mają być łatwo dostępne, z widoczną ceną, posegregowane tematycznie, a przede wszystkim ułożone zgodnie ze sposobem ich przechowywania. To zresztą dlatego każdy właściciel sklepu powinien brać pod uwagę podstawowe zasady merchandisingu. W strategiach marketingowych jest to metoda odpowiedniej ekspozycji towarów na półkach, dzięki którym w znaczny sposób wpływa się na finalny zysk obiektów handlowych bez względu na rodzaj sprzedawanego towaru.
Co musi wiedzieć właściciel sklepu?
Już na etapie wyposażania sklepu, właściciel musi zwrócić szczególną uwagę na odpowiednie regały sklepowe. Zupełnie inne będą nadawać się do korzystnej ekspozycji odzieży, inne do układania na półkach produktów spożywczych.
Kolejna zasada dotyczy ustawiania regałów. Te, na których znajdą się produkty, które mają być sprzedawane w największej ilości, powinny być ustawione w głównym ciągu komunikacyjnym, tuż przy wejściu albo zaraz przy kasie.
Same regały sklepowe muszą być wygodne, a asortyment na nich umieszczany nie powinien być przeładowany, ale na półkach nie mogą też występować braki. Na górnych półkach ustawia się produkty najdroższe, na wysokości oczu klienta te najczęściej nabywane, czyli ze średniej półki cenowej, zaś na dole te najtańsze i najsłabszej jakości.
Produkty muszą być właściwie posegregowane. Nie ma możliwości, by obok kaszy czy makaronu ustawione były szampony do włosów bądź pieluchy dla niemowląt. Sklep musi być podzielony na konkretne działy.
Warto specjalnie eksponować produkty, które mają podlegać specjalnej promocji cenowej czy rabatom. Takie regały sklepowe muszą być wyraźnie oznakowane. Najlepiej, kiedy zostają ustawione tuż przy głównym przejściu bądź przy kasie.
Zadaniem pracowników sklepu jest codzienne przeglądanie produktów. Te spożywcze muszą posiadać ważny termin przydatności do spożycia. Produkty nie mogą być pomieszane, przewrócone, na półkach ma panować idealny porządek, a braki towarów muszą być na bieżąco uzupełniane. Im większą ofertę posiada sklep, tym ma szansę zainteresować większą grupę potencjalnych klientów.