Sprzątanie u wielu osób budzi negatywne emocje. Na samo hasło sprzątanie można spotkać się z dużym zniechęceniem i krótkimi odpowiedziami. Wynika to z faktu, że myśląc o sprzątaniu mamy przed oczami zepsuty słoneczny weekend przez pokryte brudem mieszkanie.
Obowiązki domowe związane ze sprzątaniem nie zawsze należą do przyjemnych czynności. Rozmawiając na ten temat w gronie znajomych, można spotkać się z opiniami że sprzątanie jest jedną z najbardziej nie lubianych czynności, jaką robimy w domu. Nie ma w tym nic dziwnego szczególnie, gdy mieszkamy sami, a posprzątać po całym tygodniu ktoś musi.
Niechęć do sprzątania jest głównie spowodowana natłokiem prac jakie trzeba wykonać. Źle rozplanowane czynności związane z myciem okien czy utrzymaniem czystości podłóg, mogą przytłoczyć nie jednego domownika. Nie wspominając o stercie naczyń, które czekają na gruntowne mycie po minionym tygodniu.
Utrzymanie czystości nie jest łatwe zarówno dla mieszkańców miast i wsi. Szczególnie gdy nawarstwiają się pozostałe obowiązki domowe, które spychają na boczny tor sprzątanie mieszkań. Warszawa podobnie jak inne duże miasta są miejscami, w których ten problem doskwiera coraz większej liczbie mieszkańców. Brak czasu spowodowany dużą ilością rzeczy do zrobienia skutkuje ciągłym pośpiechem, który wymaga dokładnego zaplanowania wykonywanych czynności.
Dobra organizacja wystarczy, żeby ogarnąć chaos i zastąpić go porządkiem. Rozdzielenie poszczególnych prac, jakie mamy wykonać to połowa sukcesu. Przygotowanie harmonogramu sprzątania pozwala ułatwić pracę i kontrolować czas poświęcony na konkretne czynności. Wydzielając poszczególne dni w tygodniu na poszczególne prace, możemy w prosty sposób zapanować nad bałaganem.
Dopasowując częstotliwość wykonywanych czynności do naszych możliwości, zwiększamy kontrolę nad tym co mamy zrobić. Takie rozwiązanie również się sprawdza w przypadku pozostałych domowników, którzy nie lubią sprzątać. Brak motywacji oraz niechęć może w prosty sposób być zastąpiona przez systematyczność, która przyda się podczas planowania innych czynności, jakie należy wykonać.